Zmieniamy świat i historie. Na dobre.
Szlachetna Paczka jest jednym z największych i najskuteczniejszych programów społecznych w Polsce. Istnieje od 2001 roku i rokrocznie wspiera kilkanaście tysięcy potrzebujących rodzin. U jej podstaw leży idea tzw. mądrej pomocy, czyli takiej, która jest nie tylko wsparciem materialnym dla najuboższych, lecz przede wszystkim przynosi realną zmianę w ich życiu.
Program od samego początku opiera się na pomyśle łączenia potrzebujących z darczyńcami. Rolę łączników pełnią wolontariusze. To oni odwiedzają zgłoszone do programu rodziny i osoby samotne, wysłuchują ich historii oraz poznają potrzeby, a potem tworzą opis ich sytuacji, który trafia następnie do tzw. bazy rodzin. Jej udostępnienie rozpoczyna Kampanię Szlachetnej Paczki – od tego momentu osoba, która chce wesprzeć rodzinę, najpierw poznaje jej historię w internetowej bazie, a potem, na podstawie opisu, przygotowuje dla niej paczkę, która ściśle odpowiada potrzebom tej konkretnej rodziny. Podczas grudniowego Weekendu Cudów Szlachetnej Paczki, darczyńca zawozi paczki do wyznaczonego magazynu w swojej okolicy, skąd wolontariusze dostarczają ją już bezpośrednio do rodzin.
Kampanii Paczki od lat towarzyszy zainteresowanie mediów. Wielu sportowców, aktorów, polityków i celebrytów przygotowuje paczki dla wybranych przez siebie rodzin i zachęca do dołączenia do programu.
Zamieniamy jesień życia w drugą wiosnę
Jeden z projektów w ramach tzw. Paczek Plus, czyli programów wspierających beneficjentów Szlachetnej Paczki w inny sposób niż materialnie. Paczka Seniorów ma na celu przeciwdziałanie osamotnieniu osób starszych (powyżej sześćdziesiątego roku życia) oraz stymulowanie ich aktywności społecznej. Pomaga w znalezieniu nowych znajomości i w budowaniu relacji.
Na początkowym etapie wolontariusz spotyka się z osobą starszą i zachęca do dołączenia do programu. Ustalany jest kontrakt, czyli warunki wspólnego działania seniora z wolontariuszem. Celem tych spotkań staje się przekroczenie samotności, czyli zachęcanie osoby starszej do częstszego wychodzenia z domu i do realizowania innych pomysłów na spędzenie czasu niż tylko oglądanie telewizji czy czytanie książek. Stopniowo wolontariusz stara się też stworzyć grupę sąsiedzką, czyli organizować wspólne spotkania i aktywności seniorów, które będą mogły być kontynuowane bez dalszej ingerencji wolontariusza.
Program działa od 2014 roku.
Bo każdy ma prawo, by żyć lepiej
Jeden z projektów w ramach tzw. Paczek Plus, czyli programów wspierających beneficjentów Szlachetnej Paczki w inny sposób niż materialnie. Paczka Prawników ma na celu udzielenie wszechstronnej pomocy prawnej rodzinom i osobom znajdującym się w kłopotach prawnych, których rozwiązanie może pomóc w pokonaniu dotychczasowych trudności i zainicjować zmianę w życiu. Wolontariuszami Paczki Prawników są osoby, które tej pomocy mogą ekspercko udzielić.
Przyczyną ubóstwa i niemożności wyrwania się z biedy częstokroć są właśnie problemy prawne. Nie zawsze są one skomplikowane, czasem wyjście z sytuacji jest „na wyciągnięcie ręki”, ale wiele osób nie jest w stanie się tym samodzielnie zająć. Albo – nie mają się do kogo zwrócić lub nie stać ich na zasięgnięcie porady prawnej. Prawnik, który dołącza do programu jako wolontariusz, decyduje się podać pomocną dłoń takim osobom i, jeśli to możliwe, pomóc im wyjść z sytuacji, która generuje inne problemy. Osoba udzielająca wsparcia prawnego zobowiązuje się do pomocy rodzinie aż do finalnego rozstrzygnięcia sprawy – nie jest to jednorazowa porada prawna.
Do rodziny, która potrzebuje pomocy, prawnik wprowadzany jest przez wolontariusza, który pomaga jej w ramach Szlachetnej Paczki. Praca jest indywidualna i zapewnia obustronne poszanowanie i anonimowość.
Program działa od 2015 roku.
Celem Paczki Medyków jest wyprowadzenie z biedy osób, dla których barierą jest choroba. Program adresowany jest do lekarzy i rehabilitantów, którzy chcą wolontaryjnie pomagać w rozwiązywaniu problemów zdrowotnych w wybranych rodzinach objętych pomocą Szlachetnej Paczki.
„Choroba i niepełnosprawność” to najliczniejsza kategoria rodzin włączanych do Szlachetnej Paczki. Z poważnym problemem zdrowotnym zmaga się na co dzień aż sześć na dziesięć rodzin uczestniczących w programie. Wiele z nich nie wie, gdzie szukać pomocy albo ich na nią nie stać. Dla wielu fizyczna dolegliwość to przyczyna depresji i wykluczenia społecznego.
Lekarza lub rehabilitanta, który gotów jest nieść pomoc w ramach Paczki Medyków, wprowadza do rodziny wolontariusz, który opiekuje się nią podczas danej edycji Szlachetnej Paczki. Zmniejsza to barierę nieufności i sprzyja otwarciu się rodziny na nową osobę. Lekarz poznaje sytuację rodziny i określa, czy i jak jest w stanie pomóc. Skupia się na rozwiązaniu jednego, konkretnego problemu i bierze odpowiedzialność za wyeliminowanie bądź zminimalizowanie bariery zdrowotnej, która wpływa na sytuację członka rodziny objętego projektem.
Program działa od 2015 roku.
Głowa do góry
Akademia Przyszłości od 2003 r. pomaga Dzieciom, które w siebie nie wierzą, mają niską samoocenę. To bezpieczna, twórcza przestrzeń, w której Dziecko spotyka się z drugim człowiekiem, dorosłym, który chce mu poświęcić swój czas i uwagę, być dla niego mądrym towarzyszem.
Akademia Przyszłości, podobnie jak Szlachetna Paczka, opiera się na połączeniu Darczyńców, Wolontariuszy i beneficjentów programu, czyli dzieci. Darczyńcy fundują indywidualny Indeks Sukcesów dla wybranego dziecka, wspierając w ten sposób rozwój Akademii. Dzięki trwającym podczas roku szkolnego cotygodniowym, indywidualnym zajęciom z osobistym tutorem-wolontariuszem dzieci otwierają się na świat, zyskują nową perspektywę i nabierają pewności siebie.
Akademia Przyszłości z projektu o charakterze lokalnym rozrosła się do skali ogólnopolskiej i jest dziś obecna w ponad 200 szkołach w ok. 60 miastach w całej Polsce, w każdej edycji pomaga ok. 2 tys. dzieci.
Medialnie, Akademię Przyszłości wspierają osoby znane, artyści, sportowcy, celebryci i influencerzy.
Kochajcie tak, jak my kochamy, i dzielcie się dobrem
Ślub Pełen Miłości to ogólnopolska akcja, która zachęca do wsparcia Szlachetnej Paczki lub Akademii Przyszłości przy okazji ceremonii ślubnej. Goście, zamiast kupować kwiaty, wino, czy kupony totolotka, są proszeni o wrzucanie pieniędzy do specjalnie zaprojektowanych puszek. Całkowity dochód ze zbiórki para młoda przeznacza na wybrany przez siebie program społeczny realizowany przez Stowarzyszenie Wiosna.
Główną ideą, która przyświeca Ślubowi Pełnemu Miłości, jest zachęcenie nowożeńców i ich gości do dobroczynności – dzięki zbiórce pieniędzy na szlachetny cel ceremonia ślubna staje się jeszcze piękniejsza i bardziej wymowna. Ślub Pełen Miłości rozszerza miłość osób najbliższych na najbardziej potrzebujących.
Każda para zgłaszająca się do programu otrzymuje wsparcie indywidualnego opiekuna. Przed ślubem narzeczeni dostają specjalnie przygotowane skarbonki oraz bileciki do zaproszeń dla gości informujące o przedsięwzięciu. Ślub Pełen Miłości z roku na rok zyskuje na popularności i coraz więcej par decyduje się wesprzeć akcję w trakcie swojej ceremonii. Od 2014 roku, gdy projekt powstał, zaangażowało się w niego prawie tysiąc par.
Inwestor Społeczny to forma lokalnego zaangażowania dla przedsiębiorców i firm odpowiedzialnych społecznie.
Poprzez wsparcie działań Szlachetnej Paczki i Akademii Przyszłości firmy stają się częścią pozytywnych zmian w najbliższych im społecznościach. To wkład w niesienie pomocy najbardziej potrzebującym rodzinom oraz dzieciom, które w siebie nie wierzą.
Dzięki współpracy z wiodącymi, rozpoznawalnymi projektami społecznymi Inwestor Społeczny wzmacniania również wizerunek swojej firmy.
Zmieniamy świat i historie. Na dobre.
Szlachetna Paczka jest jednym z największych i najskuteczniejszych programów społecznych w Polsce. Istnieje od 2001 roku i rokrocznie wspiera kilkanaście tysięcy potrzebujących rodzin. U jej podstaw leży idea tzw. mądrej pomocy, czyli takiej, która jest nie tylko wsparciem materialnym dla najuboższych, lecz przede wszystkim przynosi realną zmianę w ich życiu.
Program od samego początku opiera się na pomyśle łączenia potrzebujących z darczyńcami. Rolę łączników pełnią wolontariusze. To oni odwiedzają zgłoszone do programu rodziny i osoby samotne, wysłuchują ich historii oraz poznają potrzeby, a potem tworzą opis ich sytuacji, który trafia następnie do tzw. bazy rodzin. Jej udostępnienie rozpoczyna Kampanię Szlachetnej Paczki – od tego momentu osoba, która chce wesprzeć rodzinę, najpierw poznaje jej historię w internetowej bazie, a potem, na podstawie opisu, przygotowuje dla niej paczkę, która ściśle odpowiada potrzebom tej konkretnej rodziny. Podczas grudniowego Weekendu Cudów Szlachetnej Paczki, darczyńca zawozi paczki do wyznaczonego magazynu w swojej okolicy, skąd wolontariusze dostarczają ją już bezpośrednio do rodzin.
Kampanii Paczki od lat towarzyszy zainteresowanie mediów. Wielu sportowców, aktorów, polityków i celebrytów przygotowuje paczki dla wybranych przez siebie rodzin i zachęca do dołączenia do programu.
Zamieniamy jesień życia w drugą wiosnę
Jeden z projektów w ramach tzw. Paczek Plus, czyli programów wspierających beneficjentów Szlachetnej Paczki w inny sposób niż materialnie. Paczka Seniorów ma na celu przeciwdziałanie osamotnieniu osób starszych (powyżej sześćdziesiątego roku życia) oraz stymulowanie ich aktywności społecznej. Pomaga w znalezieniu nowych znajomości i w budowaniu relacji.
Na początkowym etapie wolontariusz spotyka się z osobą starszą i zachęca do dołączenia do programu. Ustalany jest kontrakt, czyli warunki wspólnego działania seniora z wolontariuszem. Celem tych spotkań staje się przekroczenie samotności, czyli zachęcanie osoby starszej do częstszego wychodzenia z domu i do realizowania innych pomysłów na spędzenie czasu niż tylko oglądanie telewizji czy czytanie książek. Stopniowo wolontariusz stara się też stworzyć grupę sąsiedzką, czyli organizować wspólne spotkania i aktywności seniorów, które będą mogły być kontynuowane bez dalszej ingerencji wolontariusza.
Program działa od 2014 roku.
Bo każdy ma prawo, by żyć lepiej
Jeden z projektów w ramach tzw. Paczek Plus, czyli programów wspierających beneficjentów Szlachetnej Paczki w inny sposób niż materialnie. Paczka Prawników ma na celu udzielenie wszechstronnej pomocy prawnej rodzinom i osobom znajdującym się w kłopotach prawnych, których rozwiązanie może pomóc w pokonaniu dotychczasowych trudności i zainicjować zmianę w życiu. Wolontariuszami Paczki Prawników są osoby, które tej pomocy mogą ekspercko udzielić.
Przyczyną ubóstwa i niemożności wyrwania się z biedy częstokroć są właśnie problemy prawne. Nie zawsze są one skomplikowane, czasem wyjście z sytuacji jest „na wyciągnięcie ręki”, ale wiele osób nie jest w stanie się tym samodzielnie zająć. Albo – nie mają się do kogo zwrócić lub nie stać ich na zasięgnięcie porady prawnej. Prawnik, który dołącza do programu jako wolontariusz, decyduje się podać pomocną dłoń takim osobom i, jeśli to możliwe, pomóc im wyjść z sytuacji, która generuje inne problemy. Osoba udzielająca wsparcia prawnego zobowiązuje się do pomocy rodzinie aż do finalnego rozstrzygnięcia sprawy – nie jest to jednorazowa porada prawna.
Do rodziny, która potrzebuje pomocy, prawnik wprowadzany jest przez wolontariusza, który pomaga jej w ramach Szlachetnej Paczki. Praca jest indywidualna i zapewnia obustronne poszanowanie i anonimowość.
Program działa od 2015 roku.
Celem Paczki Medyków jest wyprowadzenie z biedy osób, dla których barierą jest choroba. Program adresowany jest do lekarzy i rehabilitantów, którzy chcą wolontaryjnie pomagać w rozwiązywaniu problemów zdrowotnych w wybranych rodzinach objętych pomocą Szlachetnej Paczki.
„Choroba i niepełnosprawność” to najliczniejsza kategoria rodzin włączanych do Szlachetnej Paczki. Z poważnym problemem zdrowotnym zmaga się na co dzień aż sześć na dziesięć rodzin uczestniczących w programie. Wiele z nich nie wie, gdzie szukać pomocy albo ich na nią nie stać. Dla wielu fizyczna dolegliwość to przyczyna depresji i wykluczenia społecznego.
Lekarza lub rehabilitanta, który gotów jest nieść pomoc w ramach Paczki Medyków, wprowadza do rodziny wolontariusz, który opiekuje się nią podczas danej edycji Szlachetnej Paczki. Zmniejsza to barierę nieufności i sprzyja otwarciu się rodziny na nową osobę. Lekarz poznaje sytuację rodziny i określa, czy i jak jest w stanie pomóc. Skupia się na rozwiązaniu jednego, konkretnego problemu i bierze odpowiedzialność za wyeliminowanie bądź zminimalizowanie bariery zdrowotnej, która wpływa na sytuację członka rodziny objętego projektem.
Program działa od 2015 roku.
Głowa do góry
Akademia Przyszłości od 2003 r. pomaga Dzieciom, które w siebie nie wierzą, mają niską samoocenę. To bezpieczna, twórcza przestrzeń, w której Dziecko spotyka się z drugim człowiekiem, dorosłym, który chce mu poświęcić swój czas i uwagę, być dla niego mądrym towarzyszem.
Akademia Przyszłości, podobnie jak Szlachetna Paczka, opiera się na połączeniu Darczyńców, Wolontariuszy i beneficjentów programu, czyli dzieci. Darczyńcy fundują indywidualny Indeks Sukcesów dla wybranego dziecka, wspierając w ten sposób rozwój Akademii. Dzięki trwającym podczas roku szkolnego cotygodniowym, indywidualnym zajęciom z osobistym tutorem-wolontariuszem dzieci otwierają się na świat, zyskują nową perspektywę i nabierają pewności siebie.
Akademia Przyszłości z projektu o charakterze lokalnym rozrosła się do skali ogólnopolskiej i jest dziś obecna w ponad 200 szkołach w ok. 60 miastach w całej Polsce, w każdej edycji pomaga ok. 2 tys. dzieci.
Medialnie, Akademię Przyszłości wspierają osoby znane, artyści, sportowcy, celebryci i influencerzy.
Kochajcie tak, jak my kochamy, i dzielcie się dobrem
Ślub Pełen Miłości to ogólnopolska akcja, która zachęca do wsparcia Szlachetnej Paczki lub Akademii Przyszłości przy okazji ceremonii ślubnej. Goście, zamiast kupować kwiaty, wino, czy kupony totolotka, są proszeni o wrzucanie pieniędzy do specjalnie zaprojektowanych puszek. Całkowity dochód ze zbiórki para młoda przeznacza na wybrany przez siebie program społeczny realizowany przez Stowarzyszenie Wiosna.
Główną ideą, która przyświeca Ślubowi Pełnemu Miłości, jest zachęcenie nowożeńców i ich gości do dobroczynności – dzięki zbiórce pieniędzy na szlachetny cel ceremonia ślubna staje się jeszcze piękniejsza i bardziej wymowna. Ślub Pełen Miłości rozszerza miłość osób najbliższych na najbardziej potrzebujących.
Każda para zgłaszająca się do programu otrzymuje wsparcie indywidualnego opiekuna. Przed ślubem narzeczeni dostają specjalnie przygotowane skarbonki oraz bileciki do zaproszeń dla gości informujące o przedsięwzięciu. Ślub Pełen Miłości z roku na rok zyskuje na popularności i coraz więcej par decyduje się wesprzeć akcję w trakcie swojej ceremonii. Od 2014 roku, gdy projekt powstał, zaangażowało się w niego prawie tysiąc par.
Inwestor Społeczny to forma lokalnego zaangażowania dla przedsiębiorców i firm odpowiedzialnych społecznie.
Poprzez wsparcie działań Szlachetnej Paczki i Akademii Przyszłości firmy stają się częścią pozytywnych zmian w najbliższych im społecznościach. To wkład w niesienie pomocy najbardziej potrzebującym rodzinom oraz dzieciom, które w siebie nie wierzą.
Dzięki współpracy z wiodącymi, rozpoznawalnymi projektami społecznymi Inwestor Społeczny wzmacniania również wizerunek swojej firmy.
Projekt powstał z myślą o osobach najbardziej zagrożonych wykluczeniem na rynku pracy oraz narażonych na stereotypizację. Jego celem był wybór i wsparcie w procesie inkubacji 32 innowacyjnych pomysłów ukierunkowanych na rozwiązywanie problemów grupy osób 50+, młodych bez doświadczenia zawodowego oraz osób niepełnosprawnych. Realizowany był przez 30 miesięcy od 2016 roku do początku 2019 roku.
Projekt wspierał nowatorskie pomysły i rozwiązania, które miały przyczynić się do wypracowania szybszych, tańszych i bardziej wydajnych rozwiązań problemów w obszarze integracji zawodowej osób trwale oddalonych od rynku pracy.
Pomoc, na jaką mogli liczyć innowatorzy – od organizacji pozarządowych przez osoby prywatne, aż do firm, zgłaszający swoje projekty do programu – to m.in. grant do 80 tys. złotych, wsparcie ekspertów, szkolenia, wsparcie organizacyjne i techniczne oraz współpraca przy organizowaniu innowacji.
W pierwszym etapie, a więc w innowacjach w skali mikro, wsparciem zostały objęte 32 podmioty. Do etapu drugiego (skala makro) zaproszono cztery najlepsze projekty, wskazane przez jurorów. Projekt został zakończony w 2019 roku.
To projekt który wspierał rozwój osobisty i zawodowy młodych mieszkańców Małopolski, którzy mieli trudność w znalezieniu pracy. W jego ramach oferowano płatne staże, stypendia, specjalistyczne szkolenia i warsztaty. Realizowany był przez 20 miesięcy od sierpnia 2016 roku.
Aby zostać beneficjentem Wiosennej Akademii Możliwości, należało spełniać kilka kryteriów: mieć nie więcej niż 29 lat, mieszkać na terenie Małopolski, nie pracować ani nie studiować (wyjątek to studia zaoczne), mieć orzeczenie o niepełnosprawności albo mieszkać na terenach wiejskich.
W ramach projektu beneficjent mógł skorzystać z bezpłatnych kursów (m.in. komputerowych, graficznych i księgowych), z doradztwa zawodowego i minimum trzymiesięcznych staży, ze wsparcia psychologa oraz dostępu do pośrednictwa pracy.
Kompleksowy program wsparcia oferowany w projekcie pomagał nieaktywnym zawodowo w uzyskaniu nowego doświadczenia na rynku pracy, w podniesieniu kwalifikacji, zdobyciu wiedzy i umiejętności, a w dalszej perspektywie również w znalezieniu zatrudnienia. W ramach projektu oferowany był szeroki wachlarz form wsparcia, m.in. indywidualna pomoc ekspertów, warsztaty rozwojowe i specjalistyczne, wsparcie w znalezieniu zatrudnienia.
W ramach projektu beneficjenci odbyli płatny staż, który wcześniej został odpowiednio dopasowany do ich możliwości dzięki udziałowi w doradztwie, szkoleniach i konsultacjach. Założeniem projektu było odkrycie w jego uczestnikach potencjału, który dzięki stażowi zostanie odpowiednio rozwinięty oraz zapewni szansę na stałe zatrudnienie.
Projekt miał cztery edycje.
Pilotażowy projekt, który miał na celu podniesienie aktywności zawodowej i społecznej osób po 50. roku życia, pozostających bez pracy, zagrożonych wykluczeniem społecznym i pochodzących z terenu Małopolski. Realizowany był w latach 2013-2015.
Projekt skierowany był do osób bezrobotnych w wieku 50-64 lat, mieszkających na terenie Krakowa. Każda osoba, która stawała się beneficjentem projektu, mogła liczyć na dwanaście indywidualnych spotkań z tutorem-wolontariuszem, który pomagał jej odnaleźć się na rynku pracy, 120 godzin spotkań w grupie inspirującej oraz na płatny staż (odbyło go ok. 90% uczestników projektu).
Celem projektu było zdobycie przez uczestników pożądanych na rynku pracy kompetencji, odkrycie swoich mocnych stron, wreszcie zyskanie pewności siebie i zbudowanie w sobie przedsiębiorczej postawy.
To projekt który miał na celu aktywizację zawodową absolwentów kierunków humanistycznych z terenu Małopolski oraz poprawę dostępu do zatrudnienia w tym regionie. Program miał być odpowiedzią na trudną sytuację na rynku pracy i brak doświadczenia zawodowego wśród osób posiadających wykształcenie humanistyczne. Realizowany był w latach 2013-2015.
Ten kompleksowy program wsparcia miał za zadanie nieść pomoc nieaktywnym zawodowo absolwentom w uzyskaniu wymaganego doświadczenia, podniesieniu swoich kwalifikacji, zdobyciu wiedzy i umiejętności, a w dalszej perspektywie również w znalezieniu pracy.
Każdy ze stu uczestników mógł skorzystać z różnorodnych form wsparcia: doradztwa zawodowego, szkoleń z zakresu technik aktywnego poszukiwania pracy oraz nabywania kompetencji kluczowych, jak również z kursów zawodowych, dzięki którym małopolscy absolwenci mieli możliwość samorozwoju i podniesienia swoich kwalifikacji. Kolejnym krokiem było odbycie trzymiesięcznego, płatnego stażu w jednej z małopolskich instytucji lub w firmie odpowiadającej profilem umiejętnościom danego absolwenta.
To projekt obliczony na zapobieganie wykluczeniu społecznemu osób z niepełnosprawnością związaną z układem oddechowym, krążeniowym oraz ruchowym z terenu Małopolski. Każdy ze stu uczestników TELEKARIERY w trakcie jednego roku mógł wziąć udział w różnorodnych formach wsparcia i pomocy. Projekt realizowany był w latach 2011-2015.
W zależności od potrzeb i wyników przeprowadzonej diagnozy beneficjenci projektu brali udział w różnego rodzaju szkoleniach, warsztatach samorozwojowych i kursach. Oprócz spotkań z doradcą zawodowym mieli też do dyspozycji prawnika i psychologa. Ponadto wybrani uczestnicy odbywali trzymiesięczne staże na stanowiskach dostosowanych do kompetencji i celów zawodowych w specjalnie zrekrutowanych na tę okoliczność małopolskich firmach. Połowa stażystów po zakończonym stażu otrzymała pracę.
Analiza i badania problemów osób niepełnosprawnych na rynku pracy przeprowadzone przed rozpoczęciem projektu wskazały potrzebę bardziej optymalnej organizacji staży zawodowych dostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych, np. poprzez możliwość pracy elastycznej w formie zdalnej. Każdy stażysta, aby móc pracować w domu, otrzymywał laptop wraz z dostępem do bezprzewodowego internetu, konieczne do pracy oprogramowanie i zestaw słuchawkowy. Dzięki takiemu wsparciu osoba niepełnosprawna otrzymywała realną szansę wejścia (lub powrotu) na rynek pracy, a nawet założenia własnej firmy.
Projekt powstał z myślą o osobach najbardziej zagrożonych wykluczeniem na rynku pracy oraz narażonych na stereotypizację. Jego celem był wybór i wsparcie w procesie inkubacji 32 innowacyjnych pomysłów ukierunkowanych na rozwiązywanie problemów grupy osób 50+, młodych bez doświadczenia zawodowego oraz osób niepełnosprawnych. Realizowany był przez 30 miesięcy od 2016 roku do początku 2019 roku.
Projekt wspierał nowatorskie pomysły i rozwiązania, które miały przyczynić się do wypracowania szybszych, tańszych i bardziej wydajnych rozwiązań problemów w obszarze integracji zawodowej osób trwale oddalonych od rynku pracy.
Pomoc, na jaką mogli liczyć innowatorzy – od organizacji pozarządowych przez osoby prywatne, aż do firm, zgłaszający swoje projekty do programu – to m.in. grant do 80 tys. złotych, wsparcie ekspertów, szkolenia, wsparcie organizacyjne i techniczne oraz współpraca przy organizowaniu innowacji.
W pierwszym etapie, a więc w innowacjach w skali mikro, wsparciem zostały objęte 32 podmioty. Do etapu drugiego (skala makro) zaproszono cztery najlepsze projekty, wskazane przez jurorów. Projekt został zakończony w 2019 roku.
To projekt który wspierał rozwój osobisty i zawodowy młodych mieszkańców Małopolski, którzy mieli trudność w znalezieniu pracy. W jego ramach oferowano płatne staże, stypendia, specjalistyczne szkolenia i warsztaty. Realizowany był przez 20 miesięcy od sierpnia 2016 roku.
Aby zostać beneficjentem Wiosennej Akademii Możliwości, należało spełniać kilka kryteriów: mieć nie więcej niż 29 lat, mieszkać na terenie Małopolski, nie pracować ani nie studiować (wyjątek to studia zaoczne), mieć orzeczenie o niepełnosprawności albo mieszkać na terenach wiejskich.
W ramach projektu beneficjent mógł skorzystać z bezpłatnych kursów (m.in. komputerowych, graficznych i księgowych), z doradztwa zawodowego i minimum trzymiesięcznych staży, ze wsparcia psychologa oraz dostępu do pośrednictwa pracy.
Kompleksowy program wsparcia oferowany w projekcie pomagał nieaktywnym zawodowo w uzyskaniu nowego doświadczenia na rynku pracy, w podniesieniu kwalifikacji, zdobyciu wiedzy i umiejętności, a w dalszej perspektywie również w znalezieniu zatrudnienia. W ramach projektu oferowany był szeroki wachlarz form wsparcia, m.in. indywidualna pomoc ekspertów, warsztaty rozwojowe i specjalistyczne, wsparcie w znalezieniu zatrudnienia.
W ramach projektu beneficjenci odbyli płatny staż, który wcześniej został odpowiednio dopasowany do ich możliwości dzięki udziałowi w doradztwie, szkoleniach i konsultacjach. Założeniem projektu było odkrycie w jego uczestnikach potencjału, który dzięki stażowi zostanie odpowiednio rozwinięty oraz zapewni szansę na stałe zatrudnienie.
Projekt miał cztery edycje.
Pilotażowy projekt, który miał na celu podniesienie aktywności zawodowej i społecznej osób po 50. roku życia, pozostających bez pracy, zagrożonych wykluczeniem społecznym i pochodzących z terenu Małopolski. Realizowany był w latach 2013-2015.
Projekt skierowany był do osób bezrobotnych w wieku 50-64 lat, mieszkających na terenie Krakowa. Każda osoba, która stawała się beneficjentem projektu, mogła liczyć na dwanaście indywidualnych spotkań z tutorem-wolontariuszem, który pomagał jej odnaleźć się na rynku pracy, 120 godzin spotkań w grupie inspirującej oraz na płatny staż (odbyło go ok. 90% uczestników projektu).
Celem projektu było zdobycie przez uczestników pożądanych na rynku pracy kompetencji, odkrycie swoich mocnych stron, wreszcie zyskanie pewności siebie i zbudowanie w sobie przedsiębiorczej postawy.
To projekt który miał na celu aktywizację zawodową absolwentów kierunków humanistycznych z terenu Małopolski oraz poprawę dostępu do zatrudnienia w tym regionie. Program miał być odpowiedzią na trudną sytuację na rynku pracy i brak doświadczenia zawodowego wśród osób posiadających wykształcenie humanistyczne. Realizowany był w latach 2013-2015.
Ten kompleksowy program wsparcia miał za zadanie nieść pomoc nieaktywnym zawodowo absolwentom w uzyskaniu wymaganego doświadczenia, podniesieniu swoich kwalifikacji, zdobyciu wiedzy i umiejętności, a w dalszej perspektywie również w znalezieniu pracy.
Każdy ze stu uczestników mógł skorzystać z różnorodnych form wsparcia: doradztwa zawodowego, szkoleń z zakresu technik aktywnego poszukiwania pracy oraz nabywania kompetencji kluczowych, jak również z kursów zawodowych, dzięki którym małopolscy absolwenci mieli możliwość samorozwoju i podniesienia swoich kwalifikacji. Kolejnym krokiem było odbycie trzymiesięcznego, płatnego stażu w jednej z małopolskich instytucji lub w firmie odpowiadającej profilem umiejętnościom danego absolwenta.
To projekt obliczony na zapobieganie wykluczeniu społecznemu osób z niepełnosprawnością związaną z układem oddechowym, krążeniowym oraz ruchowym z terenu Małopolski. Każdy ze stu uczestników TELEKARIERY w trakcie jednego roku mógł wziąć udział w różnorodnych formach wsparcia i pomocy. Projekt realizowany był w latach 2011-2015.
W zależności od potrzeb i wyników przeprowadzonej diagnozy beneficjenci projektu brali udział w różnego rodzaju szkoleniach, warsztatach samorozwojowych i kursach. Oprócz spotkań z doradcą zawodowym mieli też do dyspozycji prawnika i psychologa. Ponadto wybrani uczestnicy odbywali trzymiesięczne staże na stanowiskach dostosowanych do kompetencji i celów zawodowych w specjalnie zrekrutowanych na tę okoliczność małopolskich firmach. Połowa stażystów po zakończonym stażu otrzymała pracę.
Analiza i badania problemów osób niepełnosprawnych na rynku pracy przeprowadzone przed rozpoczęciem projektu wskazały potrzebę bardziej optymalnej organizacji staży zawodowych dostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych, np. poprzez możliwość pracy elastycznej w formie zdalnej. Każdy stażysta, aby móc pracować w domu, otrzymywał laptop wraz z dostępem do bezprzewodowego internetu, konieczne do pracy oprogramowanie i zestaw słuchawkowy. Dzięki takiemu wsparciu osoba niepełnosprawna otrzymywała realną szansę wejścia (lub powrotu) na rynek pracy, a nawet założenia własnej firmy.
Głównym celem programu było budowanie partnerstw strategicznych na rzecz projektów aktywizujących zawodowo bezrobotną młodzież. Spotkania przedstawicieli dziewięciu organizacji działających z młodzieżą i na rzecz młodzieży dały szansę na dzielenie się wiedzą i dobrymi praktykami, a także pozwoliły na analizę potrzeb i problemów młodzieży.
Centralnym punktem projektu było spotkanie, które odbyło się w listopadzie 2015 roku. Stanowiło ono platformę do rozpoczęcia współpracy. Wzięło w nim udział 27 osób z dziewięciu organizacji pozarządowych specjalizujących się w projektach dla młodych ludzi z całej Europy. Dzięki spotkaniu zbudowano sieć kontaktów pomiędzy bardzo doświadczonymi organizacjami i stworzono okazję do porównania różnych punktów widzenia i codziennych praktyk, szczególnie z zakresu planowania i wdrażania projektów.
Uczestnicy spotkania wykreowali też wiele pomysłów na przyszłe projekty kierowane do ludzi młodych, które pozwoliłyby pobudzić ich do budowania swojej kariery zawodowej, zwalczać wśród nich bezrobocie i zachęcać do samodoskonalenia. Różnorodność kultur reprezentowana podczas seminarium była wartością dodaną, poszerzającą punkt widzenia każdego z uczestników.
Partnerzy: Syunik-Development NGO (Armenia), Mladezhko evropeisko obshtestvo (Bułgaria), MI HI For Training And Development (Egipt), Udruga mladih PHARINA (Chorwacja), JORDAN Youth Innovation Forum (Jordania), The Vision (Turcja), Vicolocorto (Włochy), Tarptautinis bendradarbiavimo centras (Litwa).
Rozpoczęty w 2014 roku i działający przez dwa kolejne lata projekt miał za zadanie stworzenie pięciu pakietów narzędzi, których zastosowanie pozwoliłoby zwiększyć możliwości zatrudnienia osób zagrożonych społecznym wykluczeniem na terenie całej Europy. Obecnie pakiety są dostępne na stronie projektu w sześciu językach: angielskim, greckim, włoskim, polskim, rumuńskim i hiszpańskim.
Owe pakiety to: edukacja w zakresie przedsiębiorczości społecznej, szkolenia ICT (zastosowanie nowych technologii w nauce i szkoleniach), nauczanie języka angielskiego, kształcenie ustawiczne oraz mobility learning. Wszystkie one są łatwo adaptowalne do użycia w innych krajach i w innych organizacjach pracujących na polu szeroko pojętej edukacji.
Każda organizacja czy trener używający pakietów ma być w zamyśle twórców programu o krok bliżej w kierunku bardziej zintegrowanego społeczeństwa europejskiego. Z tego powodu pomysłodawcy Up-skilling Europe stworzyli i zaimplementowali plan rozpowszechniania wiedzy o tych narzędziach, aby mieć pewność, że upowszechni się ona w całej Europie.
(VET for Volunteer Coordinators) | Leonardo DaVinci Partnership
Celem tego realizowanego w latach 2013-2015 projektu była poprawa jakości kształcenia i szkolenia zawodowego dla koordynatorów wolontariatu w Europie, wymiana dobrych praktyk w zakresie rekrutacji, szkoleń i zarządzania koordynatorami wolontariatu i wspieranie ich mobilności.
W ramach projektu siły połączyło osiem organizacji, które wspierały się w szkoleniach profesjonalnych koordynatorów wolontariatu. Przez dwa lata partnerzy VolunVET organizowali międzynarodowe i lokalne inicjatywy w celu lepszego zrozumienia funkcjonowania organizacji opierających się na pracy wolontariuszy w różnych krajach. Zajmowali się też definiowaniem umiejętności i kompetencji, które są kluczowe dla funkcjonowania koordynatorów wolontariatu.
Wśród konkretnych efektów projektu warto wymienić m.in. przewodnik dobrych praktyk dla rekrutowania, szkolenia i zarządzania koordynatorami, opisujący również cechy i kompetencje niezbędne do bycia dobrym koordynatorem wolontariatu, a także listę rekomendacji będących odpowiedzią na ewentualne braki w kompetencjach wśród koordynatorów oraz kompilację wszystkich materiałów szkoleniowych.
European Partnership on Adult Education and Mobility for Social Inclusion
Trwający w latach 2013-2014 projekt polegał na wymianie doświadczeń siedmiu organizacji partnerskich działających na rzecz integracji społecznej i aktywizacji osób dorosłych należących do grup społecznych „znajdujących się w niekorzystnej sytuacji”. Promował również poprawę poziomu ich integracji społecznej poprzez edukację, w szczególności kształcenie pozaformalne i nieformalne.
Projekt składał się z siedmiu spotkań organizowanych w różnych krajach Europy, których celem było podzielenie się najlepszymi praktykami edukacyjnymi na rzecz większej integracji społecznej. Ich organizatorzy starali się również przybliżyć problem społecznego wykluczenia.
Podczas spotkań międzynarodowych uczestnicy projektu nie tylko dowiadywali się o najlepszych praktykach prezentowanych przez organizacje partnerskie, ale również przygotowywali własne wystąpienia. Każda z organizacji uczestniczących w projekcie – oprócz przygotowania jednego ze spotkań w roli gospodarza – organizowała również działania lokalne na rzecz beneficjentów projektu.
Głównym celem programu było budowanie partnerstw strategicznych na rzecz projektów aktywizujących zawodowo bezrobotną młodzież. Spotkania przedstawicieli dziewięciu organizacji działających z młodzieżą i na rzecz młodzieży dały szansę na dzielenie się wiedzą i dobrymi praktykami, a także pozwoliły na analizę potrzeb i problemów młodzieży.
Centralnym punktem projektu było spotkanie, które odbyło się w listopadzie 2015 roku. Stanowiło ono platformę do rozpoczęcia współpracy. Wzięło w nim udział 27 osób z dziewięciu organizacji pozarządowych specjalizujących się w projektach dla młodych ludzi z całej Europy. Dzięki spotkaniu zbudowano sieć kontaktów pomiędzy bardzo doświadczonymi organizacjami i stworzono okazję do porównania różnych punktów widzenia i codziennych praktyk, szczególnie z zakresu planowania i wdrażania projektów.
Uczestnicy spotkania wykreowali też wiele pomysłów na przyszłe projekty kierowane do ludzi młodych, które pozwoliłyby pobudzić ich do budowania swojej kariery zawodowej, zwalczać wśród nich bezrobocie i zachęcać do samodoskonalenia. Różnorodność kultur reprezentowana podczas seminarium była wartością dodaną, poszerzającą punkt widzenia każdego z uczestników.
Partnerzy: Syunik-Development NGO (Armenia), Mladezhko evropeisko obshtestvo (Bułgaria), MI HI For Training And Development (Egipt), Udruga mladih PHARINA (Chorwacja), JORDAN Youth Innovation Forum (Jordania), The Vision (Turcja), Vicolocorto (Włochy), Tarptautinis bendradarbiavimo centras (Litwa).
Rozpoczęty w 2014 roku i działający przez dwa kolejne lata projekt miał za zadanie stworzenie pięciu pakietów narzędzi, których zastosowanie pozwoliłoby zwiększyć możliwości zatrudnienia osób zagrożonych społecznym wykluczeniem na terenie całej Europy. Obecnie pakiety są dostępne na stronie projektu w sześciu językach: angielskim, greckim, włoskim, polskim, rumuńskim i hiszpańskim.
Owe pakiety to: edukacja w zakresie przedsiębiorczości społecznej, szkolenia ICT (zastosowanie nowych technologii w nauce i szkoleniach), nauczanie języka angielskiego, kształcenie ustawiczne oraz mobility learning. Wszystkie one są łatwo adaptowalne do użycia w innych krajach i w innych organizacjach pracujących na polu szeroko pojętej edukacji.
Każda organizacja czy trener używający pakietów ma być w zamyśle twórców programu o krok bliżej w kierunku bardziej zintegrowanego społeczeństwa europejskiego. Z tego powodu pomysłodawcy Up-skilling Europe stworzyli i zaimplementowali plan rozpowszechniania wiedzy o tych narzędziach, aby mieć pewność, że upowszechni się ona w całej Europie.
(VET for Volunteer Coordinators) | Leonardo DaVinci Partnership
Celem tego realizowanego w latach 2013-2015 projektu była poprawa jakości kształcenia i szkolenia zawodowego dla koordynatorów wolontariatu w Europie, wymiana dobrych praktyk w zakresie rekrutacji, szkoleń i zarządzania koordynatorami wolontariatu i wspieranie ich mobilności.
W ramach projektu siły połączyło osiem organizacji, które wspierały się w szkoleniach profesjonalnych koordynatorów wolontariatu. Przez dwa lata partnerzy VolunVET organizowali międzynarodowe i lokalne inicjatywy w celu lepszego zrozumienia funkcjonowania organizacji opierających się na pracy wolontariuszy w różnych krajach. Zajmowali się też definiowaniem umiejętności i kompetencji, które są kluczowe dla funkcjonowania koordynatorów wolontariatu.
Wśród konkretnych efektów projektu warto wymienić m.in. przewodnik dobrych praktyk dla rekrutowania, szkolenia i zarządzania koordynatorami, opisujący również cechy i kompetencje niezbędne do bycia dobrym koordynatorem wolontariatu, a także listę rekomendacji będących odpowiedzią na ewentualne braki w kompetencjach wśród koordynatorów oraz kompilację wszystkich materiałów szkoleniowych.
European Partnership on Adult Education and Mobility for Social Inclusion
Trwający w latach 2013-2014 projekt polegał na wymianie doświadczeń siedmiu organizacji partnerskich działających na rzecz integracji społecznej i aktywizacji osób dorosłych należących do grup społecznych „znajdujących się w niekorzystnej sytuacji”. Promował również poprawę poziomu ich integracji społecznej poprzez edukację, w szczególności kształcenie pozaformalne i nieformalne.
Projekt składał się z siedmiu spotkań organizowanych w różnych krajach Europy, których celem było podzielenie się najlepszymi praktykami edukacyjnymi na rzecz większej integracji społecznej. Ich organizatorzy starali się również przybliżyć problem społecznego wykluczenia.
Podczas spotkań międzynarodowych uczestnicy projektu nie tylko dowiadywali się o najlepszych praktykach prezentowanych przez organizacje partnerskie, ale również przygotowywali własne wystąpienia. Każda z organizacji uczestniczących w projekcie – oprócz przygotowania jednego ze spotkań w roli gospodarza – organizowała również działania lokalne na rzecz beneficjentów projektu.